Na Prahu Vlakotramvají

Představte si, že sednete do příměstského vlaku – takové hezčí tramvaje – a za dvacet
minut stavíte na Masarykově nádraží, kde přestupujete na metro či jinou tramvaj. Utopie?
Rozhodně ne! Piráti se STANem vrací tramvaj z Brandýsa do Prahy do hry!

Tramvají z Brandýsa do Prahy

Vlakotramvaj je pro naše město důležitá. Abychom na to nezapomněli a připomínali si naše úsili jí vybudovat, přivezli jsme jsme do Staré Boleslavi klasiku, tramvaj T3, ikonu českého průmyslového designu minulého století.

Téměř třetina žáků, učňů a studentů z našeho města vyjíždí do škol mimo město. Stejně tak polovina zaměstnaných obyvatel vyjíždí za prací mimo město, většina z nich do Prahy. Naopak z Prahy a okolních vesnic za prací do města dojíždí denně téměř dva tisíce lidí. Pro Brandýs-Boleslav je kvalitní dopravní napojení na Prahu nesmírně důležité. Rozhoduje o tom, jak spokojeně se nám ve městě žije a nic nezkazí den tak, jako ucpaná dálnice a vidina desítek minut v zácpě. Proto chceme oživit a znovunastartovat projekt vlakotramvajového spojení Prahy a Brandýsa – Staré Boleslavi.

Náš cíl: tramvají do Prahy

Poslední měsíce ukázaly, že silniční dopravu město pod kontrolou zkrátka nemá. Stačil souběh prací na dálnici, na “okresce” a dojíždění se stává dramatem. Zácpy před Brandýsem se táhnou ve špičce až do Dřevčic, řidiči se snaží ucpané ulice objíždět přes rezidenční čtvrti a kdysi klidné ulice, kličkují mezi zaparkovanými vozy v úzkých, někdy i nevyasfaltovaných uličkách. Můžeme si nakrásně říkat, že tahle situace se nesmí opakovat, pravdou ale také je, že o tom nerozhodujeme. Město vliv na opravu klíčových komunikací nemá a koordinace oprav silnic v Česku prakticky nefunguje.

Jenže co s tím? Sednout na kolo? Do Prahy se na kole či pěšky dostanou jen ti nejzarytější sportovci. Vlakové příměstské napojení na metropoli tak zůstává jedinou seriózní možností pro většinu dojíždějících za prací.

Už pan Křižík snil o tramvaji do Brandýsa

O stavbě tramvajové linky spojující Prahu s Brandýsem uvažoval již před 120 lety František Křižík, jenže v roce 1907 jeho společnost Elektrické dráhy přebírají Elektrické podniky královského hlavního města Prahy a z plánů na spojení Prahy s Brandýsem na sto let sešlo.

K projektu se vrátil Ropid před dvaceti lety. Postupem času bylo rozpracováno několik verzí, jak spojit Brandýs a další obce či pražské městské části lehkým kolejovým svrškem s Prahou a jejím systémem vlakotramvajové dopravy. Jenže jak už tomu v Česku bývá, víc se nic nestalo. Ano, mezi tím bylo dostaveno metro Letňany, které končí v polích, tedy v místech, kde měla právě v těchto chvílích začínat letní olympiáda. Praha přecenila svoje ambice a schopnosti. Ve skutečnosti se jí nejenom nepodařilo olympiádu získat, ale nedaří se jí ani systematicky řešit každodenní dopravní situaci středočeského kraje, z něhož každý den proudí statisíce lidí za prací do Prahy.

A tak je nezbytné, aby se do hry vrátila vlakotramvajová linka spojující Starou Boleslav i Brandýs s Prahou. Tisíce lidí z našeho města i okolních obcí by se pohodlně, rychle a ekologicky dostali do Prahy, zjednodušilo by se dojíždění zaměstnanců místních továren z Prahy, to za prvé. Snížila by se zátěž na silnici 610 i dálnici, zmenšil by se počet nehod a vůbec by se zásadně zklidnila dopravní situace na severovýchodním okraji Prahy. Stejně tak by se snížila zátěž na záchytná parkoviště na Černém Mostě i v Letňanech, která dnes praskají ve švech. Pohodlí pro brandýsáky by bylo pohodlím i pro ostatní obyvatele kraje. Dojíždění do Prahy by se zkrátilo v průměru o 25 minut na jednu cestu, tedy téměř o hodinu denně.

Vlakotramvaj by rovněž pomohla oživit město. Zjednodušila by dojíždění za nakupováním i koníčky a také by pomohla do města přivést turisty a oživit dnes pro pražáky odlehlé lokality, jimiž by se město mohlo jinak oprávněně pochlubit. V neposlední řadě by se spojení na Prahu mohlo stát základem dalšího pokračování příměstského spojení na Neratovice nebo Benátky (myslíme ty nad Jizerou) a Mladou Boleslav.

Projekt na desetiletku

Projekt výstavby vlakotramvajové linky Praha – Brandýs není projektem na pár let. Jde o investičně náročný projekt, při jehož realizaci narazíme na celou řadu překážek, včetně nutnosti domluvit se zainteresovanými obcemi a institucemi. Pro město a komfortní život v něm je to ale projekt klíčový a je důležité, aby se na něm začalo pracovat co nejdříve, aby mohl být v desetiletém horizontu dokončen. Čím později začneme, tím později se dočkáme.

Proto se do projektu Tramvaje do Prahy chceme pustit my, Piráti se STANem. Tak náročný projekt může prosadit jen koalice celostátní politické strany se zastoupením ve sněmovně, ale i v orgánech hlavního města Prahy a krajských orgánech – a lidí, kteří již prokázali svou zkušenost a odbornost ve správě našeho města. Již nyní se s dotyčnými institucemi bavíme o obnovení prací na vlakotramvajovém spojení našeho města s Prahou a projekt považujeme za přínosný a v desetiletém horizontu za proveditelný.

Volba Pirátů se STANem je volbou pro zahájení prací na tramvajové lince do Prahy.

Jak by vlakotramvaj zrychlila dopravu v regionu?

Trasa

Vzdálenost

Veřejnou dopravu dnes

Počet přestup

Autem

Vlakotramvají

Přestupů vlakotramvají

Praha Václavské náměstí – Přezletice / Vinoř

20 km

48 minut

1

45 minut

25 minut

0

Praha Václavské náměstí – Stará Boleslav, U brány

26 – 31 km

cca hodina

1

50 minut

40 minut

0

Zpracováno podle údajů Ropidu, s předpokladem průjezdných silnic.

Jaké jsou výhody vlakotramvají:

  • lehký kolejový svršek má stejný rozchod, jako klasická železnice a může být na ni napojen
  • koleje umožňují menší poloměr zatáček, ale také nižší rychlost (do 100 km/h)
  • výstavba vlakotramvajové linky je výrazně levnější a rychlejší
  • lze propojit vlakotramvajovou linku s klasickou železnicí
  • vlakotramvaje jsou menší a výrazně lehčí, než vlaky, typické sestavy jsou třívozové
  • při průjezdu vlakotramvaje vzniká výrazně menší hluk i vibrace
  • nižší výška nástupní plošiny umožňuje pohodlný nástup i z úrovně ulice nebo nízkého pereonu, vlakotramvaje jsou bezbariérové
  • díky těmto vlastnostem se vlakotramvaje hodí do městské zástavby

Výstavba vlakotramvaje

  • 1. etapa – odbočka za stanicí Praha – Kbely z železniční trati 070 na začátek města Brandýs nad Labem
  • 2. etapa – přes centrum města Brandýs n. Labem -Stará Boleslav s následným vyústěním na do železniční stanice Brandýs nad Labem / Stará Boleslav na trati č. 074.
  • Délka trasy vlakotramvaje z Prahy – Kbel do Staré Boleslavi by byla celkově 14 km.
  • Vlakotramvaj by zajistila rychlé přímé spojení nejen pro Brandýs nad Labem a Starou Boleslav, ale i pro Prahu Vinoř a středočeské obce Přezletice, Podolanka, Dřevčice a Popovice.
  • vlakotramvaj by obsluhovala region s 30 000 obyvateli
  • četnost spojení ve špičce 5 minut, mimo špičku 20 minut
  • výstavba možnosti parkování v Brandýse a Boleslavi by výrazně zlepšila dojezdnost lidí ze širšího regionu
  • odhadované náklady 3 mld Kč na výstavbu trati a přemostění Labe

Alternativní varianty

  • napojení na metro Letňany (nevýhodné, kvůli nutnosti přestupu)

  • rekonstrukce železniční trati na Čelákovice, zvýšení rychlosti přepravy. železniční trať je ovšem v úseku Čelákovice – Praha velmi zatížená a neumožní přepravu dostatečného množství souprav.

Zkušenosti z vlakotramvaje v příměstské oblasti Karslruhe (300 000 obyvatel):

  • více jak 40% dojíždějících vlakotramvají dříve dojíždělo automobilem
  • 53% nakupujících dorazilo na nákup veřejnou dopravou, 33% autem
  • využívání vlakotramvaje se stalo důležité pro dojíždění do škol
  • došlo ke zhodnocení pozemků a nemovitostí v obcích obsluhovaných vlakotramvají
  • bylo potřeba vlakotramvaj a její zastávky architektonicky včlenit do stávající městské zástavby, aby nerušila
  • vlakotramvaj se stala oblíbeným způsobem dopravy
  • je vhodné u stanic vlakotramvaje zajistit parkovací plochy (pro automobily i kola), aby byla doprava atraktivní i pro přespolní cestující

Obsluhovaná oblast:

  • přes 30 000 obyvatel v docházkové vzdálenosti
  • Brandýs nad Labem
  • Stará Boleslav
  • Praha – Vinoř
  • Přezletice
  • Podolanka
  • Popovice
  • Dřevčice

Mapa uvažované trasy, kde se provádí studie proveditelnosti